KELAB REMAJA IKATAN MUSLIMIN MALAYSIA

Tampil di tengah-tengah masyarakat untuk bersama-sama memainkan peranan ini. KRIM menawarkan pakej pembangunan yang menyeluruh merangkumi aspek mental, jasadi, rohani, emosi dan kemahiran. Hasil yang ingin dilahirkan ialah perubahan sikap motivasi, iltizam dan jatidiri dalam diri remaja itu sendiri.

30 - 31 OKTOBER 2010 : KEM GENERASI HARAPAN

oleh KELAB REMAJA ISMA Thursday, October 28, 2010 0 komen

KEM REMAJA
GENERASI HARAPAN

TARIKH :
30 & 31 OKTOBER 2010


TEMPAT :
DEWAN SEMINAR, MASJID JAMIK TEMENGGUNG DAING ABDUL RAHMAN, BENUT

ANJURAN :
UNIT DAKWAH,PEJABAT AGAMA DAERAH PONTIAN

DENGAN KERJASAMA :
KELAB RAKAN MUDA DAN REKREASI MASJID JAMIK TEMENGGUNG DAING ABDUL RAHMAN, BENUT

DIKENDALIKAN :
ISMA TRAINING AND SERVICES
( KONSULTAN WADAH KRIMJ )

27 OKTOBER 2010 : AKTIVIS KRIM JOHOR KAWASAN RENGIT

oleh KELAB REMAJA ISMA Wednesday, October 27, 2010 0 komen

Layari Blog Jambori Peringkat Kebangsaan

oleh KELAB REMAJA ISMA Thursday, October 21, 2010 0 komen

http://www.jirim2.blogspot.com/

UKHUWWAH - IKATAN HATI DAN JIWA - DARI WEB ISMA

oleh KELAB REMAJA ISMA Wednesday, October 6, 2010 0 komen

As-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah menyifatkan, “Ukhuwwah ialah ikatan hati dan jiwa yang diasaskan oleh aqidah. Di mana aqidah merupakan ikatan yang paling kukuh dan bernilai. Ia juga merupakan natijah keimanan, manakala perpecahan adalah sebahagian dari kekufuran.”

Oleh yang demikian, setiap kita sebagai daie perlulah memahami bahawa perpaduan dan kesatuan merupakan suatu kekuatan. Kesatuan tidak akan lahir tanpa kasih sayang. Darjat kasih sayang yang paling rendah ialah seseorang itu merasa senang dan tenteram terhadap saudaranya. Manakala darjat yang paling tinggi ialah seseorang itu mampu mengutamakan saudaranya melebihi dirinya sendiri.

Sifat ini juga disebut “ithar”. Mengikut kata Abdullah Nasih Ulwan, ukhuwwah Islamiyyah (persaudaraan Islam) merupakan anugerah suci dari Allah SWT dan merupakan sebagai suluhan Rabbaniah dan nikmat Ilahiyyah.

Firman Allah yang bermaksud:

“Dialah yang memperkuatkan kamu dengan pertolongan-Nya dan dengan para mukmin dan menyatukan hati-hati mereka. Sekiranya kamu belanjakan semua (kekayaan) yang ada di bumi, nescaya kamu tidak dapat menyatukan hati-hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatukannya. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Surah Al-Anfal: 62-63).

Dalam ayat yang lain Allah SWT menjelaskan bahawa tiada persahabatan tanpa taqwa. Maksudnya:

“Teman-teman rapat pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang-orang yang bertaqwa.” (Al-Zukhruf: 67)

Bagi mereka yang menghayati konsep ukhuwwah Islamiyyah di dalam kehidupan, mempunyai kelebihan-kelebihan tertentu. Di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah s.a.w. bersabda;

“Tiga macam orang yang mendapat kemanisan iman; iaitu orang yang mengasihi Allah dan Rasul-Nya melebihi rasa kasihnya kepada yang lain, yang mengasihi seseorang semata-mata kerana Allah dan yang membenci kepada kekufuran setelah ia diselamatkan dari kekufuran sama seperti dia benci untuk melompat ke dalam api.”

Oleh itu, bagi setiap pendakwah perlulah memastikan hubungan mereka di antara sahabat-sahabat sefikrah dan sewadah mestilah kerana Allah dan bukanlah kerana kepentingan yang lain dari-Nya. Apabila keadaan ini berlaku, maka akan lahirlah keberkatan dalam bersaudara seterusnya membuahkan kemanisan berukhuwwah. Justeru, ia melahirkan kemanisan bekerja di kalangan ahli jamaah lantaran kasih sayang, tanggungjawab, keprihatinan dan bantu membantu di kalangan mereka.

Sebenarnya, situasi ini merupakan elemen penting yang menjamin kelancaran dan kejayaan kerja-kerja dakwah. Disertakan dengan keimanan dan taqwa; Ukhuwwah Islamiyyah menuntut kepada keimanan dan ketaqwaan di antara mereka yang bersaudara. Lazimnya, jalinan ukhuwwah sebenar adalah sukar untuk dibina di kalangan individu-individu yang lemah keimanannya dan nipis ketaqwaan.

Bagi mereka yang berukhuwwah pada jalan Allah hendaklah saling nasihat menasihati saudaranya kerana Allah. Saling tegur menegur dan bersikap tegas dan ikhlas dalam memperbaiki kelemahan atau kecacatan saudaranya kerana Allah. Ukhuwwah Islamiyyah yang sebenar hanya akan lahir dan subur melalui keyakinan dan amalan. Hal ini bersesuaian dengan sifat Islam yang bersifat teori dan juga mengutamakan praktikal.

Di antara tatacara yang boleh membantu dalam memperkukuhkan ukhuwwah di kalangan kita ialah:

1) Apabila saudara mengasihi seseorang kerana Allah, maka ia hendaklah memberitahunya bahawa ia mencintainya.

2) Hendaklah melazimkan berjabat tangan apabila bertemu dengan seseorang.

3) Hidupkan program ziarah-menziarahi dari semasa ke semasa.

4) Hendaklah megucapkan tahniah kepada saudaranya pada tempat yang munasabah.

5 ) Lazimkan memberi hadiah dalam keadaannya yang sesuai.

6) Berikanlah keutamaan dalam menunaikan hajatnya.

7) Hendaklah memberikan hak-hak ukhuwwah kepadanya. Sama ada hak-hak umum atau hak-hak ukhuwwah yang khusus.

Kesimpulannya, ukhuwwah Islamiyyah yang mantap di kalangan pendokong-pendokong perjuangan Islam merupakan kekuatan dalaman jamaah yang sukar digugat. Melaluinya akan lahirlah pejuang-pejuang yang thabat, istiqomah dan bersedia berkorban untuk kepentingan Islam. Mereka juga ibarat mata rantai yang kukuh bagi jentera yang kecil tetapi mampu menggerakkan beban yang besar.

Hiduplah kamu di dalam kehidupan ini seperti seorang yang sedang merentasi suatu perjalanan yang akan meninggalkan kesan-kesan yang indah di belakangnya. Hiduplah kamu dengan manusia seperti orang yang memerlukan, olehitu tawadhuklah terhadap mereka, seperti orang yang berada berbuat baik kepada mereka, seperti ketua ( yang bertanggungjawab) membela mereka, seperti doktor yang menyantuni mereka, jangan sekali-kali kamu hidup dengan mereka seperti serigala yang akan memakan daging mereka, jangan seperti musang yang berusaha memperdaya akal-akal mereka dan jangan seperti pencuri yang menunggu-nunggu kealpaan mereka. Olehitu ingatlah sentiasa bahawa kehidupan kamu juga adalah sebahagian daripada kehidupan mereka, keberadaan( berkekalan) kamu juga sebahagian dari keberadaan mereka, ingatan mereka kepada kamu selepas kematian kamu adalah pujian dan sanjungan mereka, maka jangan menghimpunkan keatas kematian kamu dengan dua kematian, jangan menjadikan cercaan mereka kepada kamu di kedua-dua alam, jangan kamu mendahului diri kamu dengan dua ketetapan, jangan kamu menyediakan diri kamu kepada dua perhitungan dan ingatlah perhitungan (hisab) di akhirat adalah lebih dahsyat dan rumit untuk kamu hadapinya.

TV KRIM JOHOR

    Fan Page KRIM Johor